در فضای رقابتی رستورانها، جایی که انتخابهای مشتریان فراوان است، صاحبان رستورانها دائماً به دنبال راههای نوآورانه برای جذب و حفظ مشتریان ارزشمند خود هستند. این تلاش برای وفاداری مشتری باعث افزایش تمایل صاحبان غذاخوریها به استفاده از برنامههای وفاداری رستوران شده است که به عنوان نرمافزار باشگاه مشتریان یا برنامههای پاداش دهی نیز شناخته میشود. در این مقاله، در مورد نرم افزار باشگاه مشتریان رستوران صحبت میکنیم و برخی ازایدههای خلاقانه برنامه وفاداری رستوران را بررسی میکنیم که به شما اطمینان میدهد که به کار بردن آنها باعث میشود، مشتریان وفادار راضی و خوشحال بمانند.
نرم افزار باشگاه مشتریان رستوران چیست؟
نرم افزار وفاداری رستوران، سیستمی است که رستورانها برای پاداش دادن به مشتریان در ازای مراجعات مکرر راهاندازی میکنند. درواقع این برنامهها استراتژیهایی هستند که طی آن رستورانها برای بازگشت به به مشتریان پاداش میدهند. هنگامی که به آن ملحق میشوید، برای هر مراجعه، سفارش یا هر مبلغ خرج شده، پاداش، امتیاز یا اعتبار به دست میآورید. این جوایز میتواند شامل تخفیف، اقلام رایگان یا پیشنهادهای انحصاری باشد. هدف اصلی برنامههای وفاداری رستوران، ایجاد روابط قوی و بلندمدت با مشتریان، تقویت حفظ مشتری، افزایش دفعات مراجعه و افزایش درآمد است.
نرم افزارهای باشگاه مشتریان رستورانی میتوانند از روشهای مختلفی برای رسیدن به این هدف استفاده کنند. بیایید رستورانهای تکراری را در نظر بگیریم. برای مثال، مشتریانی که کارت باشگاه مشتریان دارند، ممکن است در دهمین وعده غذایی خود تخفیف زیادی دریافت کنند. مشتریانی که بیش از یک بار رستوران شما را رزرو میکنند، میتوانند واجد شرایط یک پیشنهاد ویژه باشند. برای اجرای این برنامهها، باید از نرم افزارهای وفاداری مناسبی که برای رستوران طراحی شدهاند، استفاده کنید.
برنامه پاداش وفاداری رستوران معمولاً شامل موارد زیر است:
- عضویت: مشتریان معمولاً از طریق تلفن همراه، وبسایت یا یک کارت باشگاه مشتریان به اعضای برنامه وفاداری تبدیل میشوند.
- کسب اعتبار یا امتیاز: مشتریان در ازای هر خرید یا مراجعه، اعتبار، امتیاز یا جوایزی دریافت میکنند.
- گروهبندی: برخی از نرمافزارها ساختارهای لایهبندی دارند که مشتریان میتوانند با جمعآوری امتیاز یا اعتبار بیشتر، به سطوح بالاتر با مزایای قابل توجهتری ارتقاء یابند.
- پاداشها: اعضای وفادار مشوقهایی مانند تخفیف، غذای رایگان (مانند سالاد رایگان یا نوشیدنی رایگان)، یا پیشنهادهای ویژه به عنوان تشکر بابت وفاداری دریافت میکنند.
- شناخت مشتری: بسیاری از برنامهها بر اساس ترجیحات و رفتار مشتری، از دادهها برای شخصیسازی پیشنهادات استفاده میکنند.
- برقراری ارتباط: رستورانها اغلب از طریق پیامهای متنی یا نرمافزارها پیامهایی به مشتریان ارسال میکنند تا به اعضا درباره فروش ویژه، جشنوارهها و… ، به عنوان مثال، وعدههای غذایی رایگان اطلاع دهند.
مزایای برنامههای وفاداری رستوران
دلایل زیادی وجود دارد که چرا نرم افزار باشگاه مشتریان باعث افزایش تعامل و حفظ مشتری رستوران میشود. تقریباً نیمی از همه افرادی که به رستوران مراجعه میکنند، حداقل در یک باشگاه مشتریان عضوئ هستند. اگر رستورانهای دیگر از امتیازات و برنامههای وفاداری برای جذب مشتریان خود استفاده میکنند (و شما اینطور نیستید) در تجارت تکراری ضرر میکنید. یک برنامه وفاداری ممکن است جزء کلیدی مدیریت رستوران به نظر نرسد، اما میتواند برای ایجاد مشتریان وفادار کاملاً حیاتی باشد. هنگامی که مشتریان برای خریدهای خود پاداش دریافت میکنند، در واقع تمایل دارند بیشتر خرج کنند. این وضعیت را به یک حالت برد-برد واضح تبدیل میکند! علاوه بر این، مزایای فراوان دیگری نیز وجود دارد. اگرچه راهاندازی یک نرمافزار باشگاه مشتریان برای وفاداری مشتری کار زیادی است، اما مطمئناً ارزش آن را دارد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا رستوران شما باید آن را در نظر بگیرد:
۱. نرم افزار باشگاه مشتریان، مشتری وفادار ایجاد میکند.
برنامه وفاداری، انگیزهای برای بازگشت ارائه میدهد. ۶۹ درصد از مشتریان گفتند که پلتفرمهای وفاداری آنها را به رستوران باز میگرداند. جذب مشتریان جدید هیجانانگیز است، اما رستوران شما باید متعهد به حفظ مشتری و رشد تعداد مشتریان وفادار باشد. از نظر ایجاد یک رابطه بلندمدت بین رستوران شما و مشتریان، ۷۶ درصد از مصرفکنندگان گزارش دادند که برنامههای وفاداری بخش عمدهای از رابطه آنها با برندها هستند.
۲. برنامههای وفاداری میتوانند فروش را افزایش دهند.
۴۹ درصد از مصرفکنندگان موافقت کردند که پس از پیوستن به یک باشگاه مشتریان، بیشتر خرج میکنند. برای مشتریانی که معمولاً هزینههای کمتری دارند، محققان دریافتند که وقتی بخشی از یک سیستم وفاداری بودند، انگیزه بیشتری نسبت به هزینههای معمول داشتند. به طور کلی، برنامههای وفاداری عادات مصرفکننده را به نفع رستوران شما تغییر میدهد.
۳. دادههای ارزشمند مشتری را دریافت کنید.
دادهها بسیار ارزشمند هستند و برنامههای وفاداری میتوانند دادههایی را درباره مشتریان شما مانند تاریخچه سفارش، ترجیحات غذایی، سن، مکان و حتی روز تولد آنها جمعآوری کنند. با این دادهها، رستوران شما میتواند تجربه جذابتری را هنگام ارائه پاداش به مشتری ارائه دهد. همچنین، چه کسی یک پیشنهاد رایگان یا ویژه برای تولد خود را دوست ندارد؟ اگر بهدنبال اطلاعات مشتری خاص هستید، یک نظرسنجی ایجاد کنید (و امتیازهای هدیه را به عنوان انگیزه ارائه دهید! ). با دادهها و اطلاعات تماس مشتریان، رستوران شما میتواند بازاریابی شخصیسازی شده برای مشتریان (مانند اعلانهای پیامکی، تبلیغاتایمیلی و موارد دیگر) ایجاد کند.
۴. مشتریان وفادار مشتریان جدیدی را وارد میکنند.
یکی از بهترین اشکال بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است و این امر به ویژه در مورد رستورانها صادق است. توصیههای مستحکم از مشتریان فعلی یک راه مطمئن برای وارد کردن مشتریان جدید به رستوران شما است. اگر رستوران شما از قبل تجربهای عالی برای مشتری ایجاد و مزایایی را برای ورود مکرر به او ارائه میدهد، این موضوع باعث میشود مشتریانتان شما را تبلیغ کنند. وقتی مشتری وفادار دارید، دقیقاً همین اتفاق میافتد. این نوع بازاریابی کاملاً رایگان است!
برای مشاهده نمونه هایی از برنامههای تشویقی در رستوران به لینک زیر مراجعه نمایید: